Uddannelsesparathedsvurdering
UPV
Alle elever i 9. eller 10. klasse er klar til noget! Nogle er klar til at starte direkte på en ungdomsuddannelse, andre foretrækker en 10. klasse først eller en anden forberedende aktivitet.
Skolen skal vurdere elevernes uddannelsesparathed ud fra elevens faglige, personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger i forhold til at starte på en ungdomsuddannelse direkte efter 9. klasse eller 10. klasse.
Vurdering af elevernes parathed i forhold til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse er en proces, som starter i 8. klasse.
Faglige forudsætninger
Eleverne er uddannelsesparate, når de har et gennemsnit på mindst 4 af standpunktskaraktererne.
Karakterkravet er dog 5,0 i gennemsnit af alle standpunktskarakterer for elever, der søger en 3-årig gymnasial uddannelse.
I 9. og 10. klasse gælder det for
Erhvervsuddannelse, at gennemsnittet af standpunktskarakterer for hvert af fagene dansk og matematik er på mindst 2,0.
For de 3-årige gymnasiale uddannelser er karakterkravet 5,0
For HF er det 4,0.
Personlige forudsætninger
Personlige forudsætninger vurderes inden for fem fokusområder:
Selvstændighed
Motivation
Ansvarlighed
Mødestabilitet
Valgparathed.
Sociale forudsætninger
Sociale forudsætninger er delt ind i tre fokusområder:
Samarbejdsevne
Respekt
Tolerance.
Praksisfaglige forudsætninger
De praksisfaglige forudsætninger kan vurderes middel eller høj, og kan ikke påvirke uddannelsesparathedsvurderingen negativt.
Praksisfaglige forudsætninger vurderes inden for fem fokusområder:
Praktiske færdigheder og kreativitet
Arbejdskendskab, arbejdspladsfærdigheder og virketrang
Værkstedsfærdigheder
Færdigheder i at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed
Færdigheder i at kunne anvende teorier i praksis