Kollektivt vejledningsforløb
Uddannelsesvejlederen kommer inden introkurserne rundt i klasserne med et kollektivt vejledningsforløb, som dels forbereder eleverne på ugen og dels orienterer eleverne om, hvordan de ønsker, hvilke ungdomsuddannelser de vil besøge. Eleverne registrerer deres ønsker i ung.unoung.dk under fanen "Brobygning og intro" .
Deadline for endelig tilmelding oplyses af skolens uddannelsesvejleder.
Når eleven har valgt:
Som lærer kan du 10 dage før introduktionskurserne gå ind og lave en oversigtsliste over de endelige og bekræftede tilmeldinger på UNO Lærer: Skole.unoung.dk
Eleverne skal selv komme frem og tilbage med offentlig trafik. En god ide er at besøge "rejseplanen" med eleverne inden ugen.
Eleverne kan få refunderet udgifter til transport. Seddel til refusion af kørselsudgifter finder HER
Erfaringen viser desværre, at der er en del elever, der dukker op på de forkerte ungdomsuddannelser om morgenen (mandag og onsdag). Det er derfor vigtigt, at eleverne er HELT klar over:
1. De må ikke selv bytte (en del hold er fyldt, og eleverne vil derfor blive afvist)
2. De SKAL følge den rækkefølge, de er tilmeldt i.
Du kan vælge en eller flere opgaver herunder, som du synes, klassen skal lave i efterbehandling af introduktionskurserne. Vælg dem der passer bedst til din klasse.
HUSK: at det er VIGTIGT, du sørger for, at eleverne får tid til at arbejde med deres studievalgsportfolio, mens alle deres oplevelser er friske i erindringen.
Opgave 1
I skal nu i grupper fortælle hinanden om jeres oplevelser. I tager først en runde, hvor I på skift fortæller hinanden om det første besøg (mandag-tirsdag). Når I er nået runden rundt, tager I en runde om det andet besøg (onsdag-torsdag).
I skal fortælle om besøgene for hinanden ud fra disse spørgsmål:
• Hvilken ungdomsuddannelse besøgte du?
• Nævn tre ting, der overraskede dig/du ikke havde forestillet dig.
• Nævn tre gode/positive ting ved introduktionskurset.
• Nævn tre ting der har været svære.
• Hvordan påvirker besøget dine tanker om din fremtid?
Bagefter vælger du de tre ting, som kendetegner dine oplevelser: Det kan fx være de ting, der har overrasket dig mest. De tre ting fremlægges for resten af klassen.
Opgave 2 ” Klunsespil”
Kortene findes her: Kort til klunsespil
Nu skal I spille et spil, hvor I skal tage stilling til nogle udsagn. I skal spille i grupper af fire.
I skal klippe kortene ud og lægge dem i en bunke midt på bordet med bagsiden opad. En fra gruppen trækker et kort og læser det højt, mens resten af gruppen er stille.
Hvert medlem af gruppen vælger det antal tændstikker, der svarer til det, som den enkelte mener om udsagnet, og gemmer tændstikkerne i hånden, så de andre ikke kan se:
1 = meget uenig
2 = uenig
3 = neutral
4 = enig
5 = meget enig
Alle åbner hånden samtidigt. De to der ligger længst fra hinanden fortæller om deres valg. Spillet fortsættes til der ikke er flere kort i bunken
Opgave 3 - Uddannelsesinterview med en kammerat
Du skal lave et interview med en, der har besøgt en anden uddannelse end dig. Interviewet skal indeholde 10 spørgsmål. Det kan fx være:
Hvordan oplevede du, at hverdagen på ungdomsuddannelsen var anderledes end den hverdag I har i skolen?
Hvilke forskelle oplevede du, der var på lokaler, kantine, osv. på de to uddannelser du besøgte?
Hvilke fag blev du præsenteret for?
Hvordan adskilte eleverne på ungdomsuddannelserne sig fra eleverne her på skolen?
Hvad blev du særlig optaget af?
Hvordan oplevede du, at du blev modtaget på ungdomsuddannelsen den første dag?
Hvordan kan du bruge dine erfaringer fra introduktionskurserne i din videre planlægning af fremtiden?
Find gerne selv på flere spørgsmål...
Overvej om Interviewene kan bruges til at skrive artikler, små bøger eller som film de kan vise for hinanden.